Урок 1. Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
План уроку
1.Законодавчі та нормативні документи стосовно РРО.
Розвиток електронних засобів контролю і управління товарно-грошовим обігом на підприємствах роздрібної торгівлі (рітейл) забезпечується низкою законодавчих і нормативних документів, які встановлюють або рекомендують правила використання та вимоги до технічних засобів. Основним технічним засобом, який забезпечує збирання інформації в тому числі і фіскальної відносно товарно-грошового обігу магазинів є реєстратори розрахункових операцій (РРО).
Розглянемо основні законодавчі документи стосовно РРО.
1) “Закон України про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі громадського харчування та послуг“ (Київ 4 жовтня 2001 року № 2746-111). Цей закон встановлює: коло суб’єктів підприємницької діяльності, які зобов’язані обов’язково використовувати РРО при розрахунках із споживачами і терміни (розділ І), порядок проведення розрахунків (Розділ ІІ), обов’язкові вимоги до РРО та їх технічного обслуговування та ремонту (Розділ ІІІ), контроль за додержанням порядку проведення розрахунків (Розділ IV), відповідальність за порушення цього закону (Розділ V).
2) Податкове роз’яснення щодо застосування пунктів 5, 6, 7 статті 9 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, суспільного харчування і послуг" ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ. НАКАЗ № 20 від 14 січня 2002 р
3) “Положення про Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій“, в якому встановлюються перелік РРО, які дозволено застосовувати на Україні, правила внесення РРО до Державного реєстру та вилучення РРО з Державного реєстру.
4) “Вимоги відносно реалізації фіскальних функцій РРО для різних сфер застосування”. В даному документі наведено перелік вимог стосовно фіскальних функцій, які повинні виконувати РРО при застосуванні в різних сферах.
5) “Технічні вимоги до електронних контрольно-касових реєстраторів для різних сфер застосування”. Регламентовано перелік технічних вимог до РРО для різних сфер застосування.
6) “Перелік товарів і послуг, які можливо виконувати без РРО” (Стаття 9 Закону України про застосування РРО). Наведено перелік товарів та послуг, реалізація та виконання яких можливе без застосування РРО.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій (РРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначені Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 21 грудня 2000 р. №2156-111.
Правильна організація обліку грошової виручки – важлива умова переходу до ринкової економіки. Без обліку і контролю готівки неможливі облік і контроль товарно-матеріальних цінностей, забезпечення їх збереження, попередження зловживань, у тому числі приховування доходів і ухиляння від сплати податків.
Можливість точного обліку торговельної виручки, скорочення до мінімуму помилок при проведенні розрахунків за товари, підвищення культури торговельного обслуговування, вивчення реалізованого попиту забезпечують електронні контрольно-касові апарати. Застосування ЕККА й інших РРО є обов'язковим для суб'єктів підприємницької діяльності (СПД), які здійснюють розрахунки зі споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг за готівку. Оскільки в торговельних підприємствах з РРО переважно використовують ЕККА та ПРРО.
Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування ЕККА з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, а також граничний розмір річного обсягу розрахункових операцій з продажу товарів (надання послуг), при перевищенні якого застосування ЕККА є обов'язковим, затверджений постановою KM України від 23.08.2000 № 1336.
СПД, що мають право не застосовувати РРО (ЕККА), поділяються на дві категорії. Перша категорія – ті СПД, які можуть не застосовувати ЕККА, але зобов'язані вести розрахункову книжку. Розрахункова книжка – це належним чином зброшурована та прошнурована книжка, зареєстрована в органах державної податкової служби України, що містить номерні розрахункові квитанції, які видаються покупцям, коли не застосовуються ЕККА. Законодавець доручив Кабміну доповнити свій Перелік, затверджений постановою від 23.08.2000 № 1336, такими видами діяльності, як торгівля, громадське харчування та послуги на території гірських населених пунктів.
Законодавець розширив і можливості роботи без РРО (але з розрахунковою книжкою) у разі відключення електроенергії до 7 робочих днів.
Друга категорія – це СПД, що можуть не застосовувати ні ЕККА, ні розрахункові книжки. Коло цих осіб або видів діяльності поповнилось за рахунок: громадян-платників фіксованого податку; громадян-платників єдиного податку; СПД, що придбали спеціальний торговий патент; осіб, що придбали пільговий торговий патент, якщо вони не є платниками ПДВ; фізичних осіб платників ринкового збору; осіб, які працюють на автомобільному транспорті (з видачею талонів, квитанцій, квитків); продажу білетів держлотерей через електронну систему ставок; продажу квитків на відвідування культурно спортивних і видовищних закладів. Однак першим чотирьом категоріям пільговиків не можна торгувати підакцизними товарами без ЕККА. Крім того, право на незастосування ЕККА платниками єдиного податку та набувачами пільгового патенту обумовлено веденням ними книги обліку доходів і витрат у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.